ORIENTAREA ETNO-ANTROPOLOGICĂ ÎN PSIHOPATOLOGIE
Relativism etno-cultural în cazul neurasteniei
Situaţie oarecum rară în istoria psihopatologiei, neurastenia (psihastenia) pare să fi fost descrisă
întâia dată (în a doua jumătate a veacului al XIX-lea) nu de către europeni ci de către americanul
George Beard, care o şi consideră iniţial a fi tipică societăţii americane, dominată de industrializare şi modernizare accentuate dar lipsită de influenţa stabilizatoare a unei tradiţii solide.
Ea face apoi “carieră” în psihopatologia de pe ambele maluri ale Atlanticului, devenind o afecţiune oarecum “la modă” în special în rândul intelectualităţii; cade, după aceea, în desuetudine (uşoară iniţial, mai accentuată în special după al Doilea Război Mondial), ajungând, în cele din urmă (după un secol de la descrierea iniţială), la excluderea sa din rândul entităţilor psihopatologice oficiale ale Asociaţiei Americane de Psihiatrie (a se vedea American Psychiatric Association, 1993, Manual pentru Diagnostic şi Statistică a Tulburărilor Mentale, ediţia a III-a revizuită [DSM III-R] [traducere de Marin Stancu], Bucureşti: Asociaţia Psihiatrilor Liberi din România).
În ciuda acestui declin ulterior, în perioada sa “de glorie”, neurastenia “a migrat” în Asia (devenind
“shenjing shu(a)iruo” în China şi “shinkei suijaku” în Japonia), unde i s-au identificat particularităţi locale şi unde ajunge rapid să capete o poziţie privilegiată în cadrul psihopatologiei.
În Japonia, este “revendicată” de Shoma Morita, drept formă specific japoneză de configuraţie de personalitate, dominată de nervozitate (echivalentă oarecum nervozismului descris după o jumătate de veac de Hans Jurgen Eysenck), pentru modificarea căreia concepe o abordare psihoterapeutică, cu rădăcini budiste, devenită celebră, în special în rândul specialiştilor nord-americani, sub numele de Terapie Morita.
În China, neurastenia este, de asemenea, adoptată cu particulară convingere şi asumată, după al Doilea Război Mondial, ca veritabilă patologie socială de către autorităţile comuniste.
No comments:
Post a Comment